Поради вчителю для покращення психологічного клімату в класі


  • Організація загальних колективних справ, спільних переживань:

Колективні привітання з днем народження учнів. Вираження щирого співчуття від імені класу в дні сумних подій, хвороби, невдач. Спільні поїздки-екскурсії пам'ятними місцями, походи. Спільне відвідування концертів, вистав. Спільне проведення святкових днів.

  • Уміння вчителя формувати гуманні взаєми­ни з учнями.

Сигнал вашої доброзичливості — добра усмішка, привітність. Ви не маєте наголошувати на різниці в соціальному статусі, віці між собою й учнем, висловлюйте свої розуміння доброзичливо, у формі поради. Вмійте уважно і зацікавлено слухати учнів.

Враховуйте індивідуальні особливості школяра (запальність, мовчазність, вразливість, замкнутість), його стан у цей момент, його ставлення до вас.

Умійте вислухати людину, особливо в хвилини напруженого нервового стану, що виник у результаті певних неприємностей, непорозумінь. Зберігайте «секрети», довірча бесіда потребує обережності, делікатності.

Шанобливо ставитеся до думки інших людей (ви можете помилитися). Намагайтеся переконувати, не поспішайте використовувати права.

Намагайтеся відгукнутися про учня добрим словом, якщо він цього заслуговує. Схвалення діє сильніше, ніж осуд. Врахуйте, що схвалювання тих самих людей, протиставлення їхніх успіхів вадам інших сприяє поганому ставленню до них усього класу.

Критика за формою і змістом має орієнтуватися на шанобливе ставлення до людей. Намагайтеся повчати наодинці, говоріть конкретно про випадок поганої поведінки. До дитини ставтеся справедливо, поважаючи її гідність, тому будьте стриманими, не переходьте на крик і злість, намагайтеся не загрожувати, застосовувати суворі заходи. Покажіть дитині, що ви вірите в неї.

5 порад від найкращих учителів країни

Нещодавно в Києві завершився конкурс Global Teacher Prize Ukraine, на якому визначили найкращого вчителя України. Ним став Паул Пшенічка – 71-річний учитель фізики та астрономії. Ми поспілкувалися з п’ятьма фіналістами конкурсу і запитали в них, як стати хорошим педагогом.

Тетяна Веркалець, учителька історії, засновниця власної лабораторії (Полтава) Люби дітей. Банально, але необхідно. Завжди йди в ногу з часом. Будь у курсі всіх новинок, інновацій, читай ЗМІ. Дослухайся до думки учнів. Не бійся просити в них допомоги. Тепер діти знають більше за вчителів, можуть багато чого показати і навчити. Постійно вчися. Ніколи не думай, що вже володієш педагогічною майстерністю. У нас нема корифеїв чи мастодонтів: усі постійно вчаться. Не бійся показувати себе. Лише в дії ти можеш досягти успіху й навчити цього успіху учнів. Бо коли вчитель не буде успішним, то й учень не буде успішним.

Паул Пшенічка, учитель фізики та астрономії (Чернівці) Не бійся учнів, не сердься на них, а ще – вислуховуй їхню думку. Давай їм прості, але цікаві завдання. Учні не мають нудьгувати під час занять. Працюй у команді. Добре знай особистості учнів. А щоб краще на цьому знатися, варто частіше спілкуватися з дітьми. Втягуй учнів у спільні справи, які їм подобаються.

Наталя Гладких, учителька, яка працює з дітьми з інвалідністю (Київ) Спочатку дитина, а вжe потім її інвалідність. Кожна дитина хочe любові, спілкування, взаємодії, ігор та співів. І тільки після цього йдуть її особливості. Враховуй у навчанні та вихованні індивідуальні й потeнційні можливості кожної дитини, особливо під час розробки уроку. Навчай дитину жити й радіти життю, бути впeвнeною та сильною особистістю. Всe має відбуватися під девізом: «Рухайся та рухай світ». Нe порівнюй дитину, в якої інвалідність, з іншими дітьми. Дай їй відчути сeбe унікальною та рівною з іншими, навіть якщо певні навички для неї можуть бути недоступні. Діти з інвалідністю пeрeвіряють людей на щирість, тому вдавати щось із ними нeможливо. Якщо ж відчувають до сeбe поважнe ставлення й доброту, то віддають рeсурсів удесятеро більшe.

Владислав Качур, учитель іноземних мов (Вінниця) Успішно дитина вчиться в того вчителя, який їй імпонує. Вчитель має бути людиною з великої літери і, що дуже важливо, з почуттям гумору. Потрібно знати не лише свій предмет, але й бути досвідченими в різних сферах. Я тепер шкодую, що в університеті не хотів вивчати різні науки. Вчитель має постійно самовдосконалюватися. Коли дитина не може навчитися тим способом, який їй пропонує вчитель, то він має запропонувати інший. Потрібно вміти користуватися власним часом, розставляти пріоритети, розподіляти всі справи в межах того часу, яким володієш. І не забувати відпочивати. Це професія для людей із сильним характером, альтруїстів. Фінансово ці зусилля оцінюються неадекватно, але вони приносять дещо більше – вдячність та визнання. Тоді розумієш, що працюєш недаремно.

Вікторія Биркович, учителька початкових класів (Ужгород) Наша професія унікальна тим, що маєш справу з душею. Ти не маєш права схибити. Насамперед потрібно любити свою роботу, жити нею, надихати інших своїм прикладом. Учителі мають бути професіоналами своєї справи, вдосконалюватися, не боятись практикувати щось нове та бути білою вороною. Потрібно шукати ефективні методи, вправи, сучасні технології, які допоможуть розвивати кожну дитину, враховуючи її потреби. Потрібно поважати учнів, бачити в них особистість, довіряти їм, вірити в них, спонукати до руху вперед та до нових досягнень. Будь ввічливим, доброзичливим, життєрадісним та людяним. Хай завжди учні бачать у тобі старшого друга і порадника, людину, яка підтримає та зрозуміє. Співпрацюй з учнями та батьками. Так можна виховати всебічно розвинену особистість, здобути якісну освіту, підготувати дитину до життя. Ця професія вимагає кропіткої праці, саможертовності й терпіння, а ще любов до дітей та непідкупний інтерес до своєї професії.