Поради учасникам освітнього процесу щодо інформаційної безпеки.
Рекомендації щодо безпечного використання мережі Інтернет для всіх учасників освітнього процесу
Важливість питання безпечного Інтернету зумовлена тим, що сучасна людина не уявляє свого життя без глобальної мережі, оскільки та дає багато інформації й можливостей. Молоде покоління - діти та підлітки - не усвідомлюють, що може чекати на них у віртуальному просторі. Значимість проблеми безпечного Інтернету потребує постійної уваги з боку навчального закладу та батьків.
· Посібники, які Міністерство пропонує використовувати батькам і педагогам для навчання дітей безпечному користуванню Інтернетом
- Діти в Інтернеті: як навчити безпеці у віртуальному світі: посібник для батьків / І. Литовченко, С. Максименко, С Болтівець [та ін.]. – К.: ТОВ “Видавничий будинок «Аванпост-Прим»”, 2010. – 48 с. http://online-bezpeka.kyivstar.ua.
- Виховання культури користувача Інтернету. Безпека у всесвітній мережі: Навчально-методичний посібник / А. Кочарян, Н. Гущина. – К., 2011. – 100 с. http://old.mon.gov.ua/images/newstmp/2011/18_02/3/4press.pdf.
- Безпечне користування сучасними інформаційно-комунікативними технологіями / О. Удалова, О. Швед, О. Кузнєцова [та ін.]. – К.: Україна, 2010. – 72 с.
- Пам’ятка для батьків “Діти. Інтернет. Мобільний звязок”, розроблена Національною експертною комісією України з питань захисту суспільної моралі http://www.moral.gov.ua/news/311/.
- Перелік рекомендованих для дітей онлайн-ресурсів, затверджений на засіданні Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі (рішення №2 від 20.04.2010).
- Сайт «On-ляндія» http://www.onlandia.org.ua/ — це один з етапів реалізації Програми «Безпека дітей в Інтернеті», яку реалізують партнери Програми — Коаліція за безпеку дітей в Інтернеті. Цей сайт містить матеріали для дітей, батьків і вчителів (інтерактивні сценарії, короткі тести, готові плани уроків), завдяки яким діти зможуть освоїти основи безпечної роботи в Інтернеті.
Онлайн-ресурси
- Офіційна сторінка міжнародного проєкту «День безпечного Інтернету». Містить ресурси для завантаження (плакати, листівки, відеоматеріали тощо). Англійською мовою. https://www.saferinternetday.org.
- Центр кращого Інтернету створено з метою просування безпечного використання цифрових технологій, розвитку та підтримки інформаційно-цифрового суспільства, просування культури та безпеки користування мережею Інтернет. https://betterinternetcentre.org/
- Курс «Критичне мислення для освітян» на платформі масових відкритих онлайн-курсів (МВОК) «Prometheus». Українською мовою. https://courses.prometheus.org.ua/courses/course-v1:CZ+CTFT101+2017_T3/about.
- Курс «Основи інформаційної безпеки» на платформі масових відкритих онлайн-курсів (МВОК) «Prometheus». Українською мовою. https://edx.prometheus.org.ua/courses/KPI/IS101/2014_T1/about
- Тренінгові вправи з безпечної поведінки в Інтернеті для дітей та молоді. Українською мовою. http://startuem.lg.ua/?p=1427.
- Довідник з академічної доброчесності для школярів. Українською мовою. http://www.univer.kharkov.ua/docs/work/dovidnyk-SAUP.pdf.
- Посібник з прав людини для інтернет-користувачів та пояснювальний меморандум. Українською мовою. https://rm.coe.int/16802e3e96.
- Ресурси проєкту сприяння академічній доброчесності в Україні (SAIUP). Українською та англійською мовами. http://www.saiup.org.ua/resursy/.
- Google Центр безпеки. Інформаційний портал, який містить інформацію про інструменти безпеки Google (безпечний пошук, безпечний режим перегляду відео на каналі YouTube, налаштування вікових фільтрів для мобільних додатків тощо), а також рекомендації провідних міжнародних експертів, що займаються питаннями інтернет-безпеки https://www.google.com/intl/uk/safetycenter/.
- Офіційний сайт неурядової некомерційної громадської організації та міжнародної мережі організацій, присвячений боротьбі із сексуальною експлуатацією дітей. Містить ресурси для завантаження (плакати, листівки, відеоматеріали тощо). Англійською мовою. http://www.ecpat.org/
- Сайт кіберполіції України. https://www.cybercrime.gov.ua/index.php
- Посібник «Що потрібно знати про плагіат: посібник з академічної етики та грамотності для «чайників». Українською мовою. http://library.kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/biblio/PDF/books_ac-gr.pdf
Сайти для перевірки надійності паролів
- https://howsecureismypassword.net/
- https://zillya.ua/check-password
- https://uk.vpnmentor.com/tools/passwordmeter/
Відео про безпеку в Інтернеті від Координатора проектів ОБСЄ в Україні
- “Захистити свої гроші під час онлайн-шопінгу” – https://www.youtube.com/watchv=qB_Y_C–g5mY
- “Захисти свою персональну інформацію” – https://www.youtube.com/watch?v=DjjYSRNAJgI
- Канал “Права людини та Інтернет”. Джерело: https://www.youtube.com/channel/UCeuQLmBXJMdjLl5lUEUQDlA. Канал містить 8 роликів, що відповідають змісту розділів «Посібника з прав людини для Інтернет-користувачів» та пояснювального меморандуму (Рекомендація СМ/Rec(2014)6 Комітету міністрів країнам-членам щодо посібника з прав людини для Інтернет-користувачів – пояснювальний меморандум).
- Національна онлайн-платформа з цифрової грамотності – Джерело: https://osvita.diia.gov.ua/courses
Рекомендуємо під час підготовки до заходів з формування безпечної поведінки дітей та молоді в Інтернеті дотримуватися таких принципів:
- Визнання Інтернету як значущого фактору соціалізації.
Врахування того, що Інтернет є важливою та невід’ємною частиною життя сучасної дитини, простором реалізації більшості фундаментальних прав дитини, зосередження на можливостях, які надає Інтернет та його позитивному впливі на розвиток.
- Позитивна атмосфера.
Створення позитивного емоційного фону спілкування та навчання в роботі з формування безпечної поведінки дітей в Інтернеті, надання стимулів, створення ситуацій успіху.
- Сприяння обговоренню.
Учні мають можливість обговорювати безпосередній зв’язок теми зі своїм щоденним досвідом користування Інтернетом та плануванням подальших дій його безпечного використання, починаючи зі спілкування в соціальних мережах, завершуючи придбанням товарів онлайн.
- Відкритість та чесність.
Вчитель має бути відкритим до думок, міркувань, коментарів, пропозицій учнів та чесно визнавати, якщо чогось не знає. Це краще, ніж робити вигляд обізнаності та потрапити в «пастку».
- Необмежене навчання.
Учні мають можливість не погоджуватися з іншими та вільно висловлювати свої думки при визначенні питання, а не скеровуються до єдиної «правильної» відповіді.
- Участь дітей та молоді.
Учні залучені до планування заходів із безпечної поведінки в Інтернеті та мають можливість обирати ті теми, які потребують розгляду в контексті безпечного Інтернету. Учні залучені до обговорення щодо Інтернету та ролі кожного в його покращенні. Під час заходів учитель відіграє роль фасилітатора, а не вчителя-інструктора, який тільки дає знання та контролює, що і як повинно бути вивчене.
- Надання інформації про механізми захисту та отримання підтримки.
Учні мають бути ознайомлені з тим, як повідомити про неналежний або нелегальний контент, який вони бачать у соціальних мережах чи на тих сайтах, якими вони користуються. Учні мають отримати інформацію про організації, сайти, телефони гарячих ліній, де вони можуть отримати підтримку, якщо стали жертвою чиїхось дій в Інтернеті.
- Наукова обґрунтованість інформації та відповідність потребам.
Вчитель має використовувати правдиву наукову інформацію для того, щоб попередити розповсюдження пліток, стереотипів, упереджень. Школа може стати простором, де враховуються потреби сучасних дітей щодо практичних знань про безпечне користування Інтернетом.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
Центр безпеки Microsoft http://www.microsoft.com/rus/childsafety
Центр безпеки Microsoft http://www.microsoft.com/rus/security
«Онляндія: моя безпечна веб-країна» http://www.onlandia.org.ua/
Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі http://www.moral.gov.ua/news/311/